خاطرات
یاد باد آن روزگاران یاد باد
خاطرات عملیات خیبر وبدر /قسمت اول
در ادامه بخوانید...
وضعیت پایتخت و بودجه شهرداری
کد مطلب: 27226
تاریخ انتشار: 1396/01/16
بودجه پیشنهادی شهرداری تهران برای اداره امور شهر در سال ۱۳۹۶، ۱۸ هزار و ۴۸۹ میلیارد تومان بود که شورای شهر آن را تا ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان کاهش داد و تصویب کرد.

بودجه پیشنهادی شهرداری تهران برای اداره امور شهر در سال ۱۳۹۶، ۱۸ هزار و ۴۸۹ میلیارد تومان بود که شورای شهر آن را تا ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان کاهش داد و تصویب کرد. شاید یک مثال بتواند حجم و بزرگیِ بودجه شهرداری تهران را روشن تر و ملموس تر کند. مقایسه‌ بودجه‌ این نهاد مهم شهری پایتخت با سازمان حفاظت محیط زیست که در سال ۹۶ ،۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده، تفاوتی ۲۷ برابری را نشان می دهد. در واقع با بودجه شهرداری تهران در سال‌۹۶، می توان ۲۷ بار امور و مسائل زیست محیطی کشور در سال آینده را مدیریت کرد. این که بر چه پایه و مبنایی، رقمی بالغ بر ۱۸ هزار و ۴۸۹ میلیارد تومان برای اداره امور عمومی غیردولتی در یک شهر ۹ میلیون نفری و ۷۳۰ کیلومتر مربعی توسط متولی آن پیشنهاد می شود و اینکه درستی نسبت بودجه به جمعیت یا مساحت یک شهر با کدام معیار یا معیارها سنجیده می شود، اولّین و اصلی ترین مساله در بودجه‌ شهرداری تهران است که شورای شهر چهارم به عنوان نهاد ناظر، هنوز پاسخی برای آن دریافت نکرده است. در سال ۹۶ قرار است بیش از ۳۵ درصد از کل بودجه‌ شهرداری تهران معادل ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه‌ حمل‌و‌نقل و ترافیک هزینه شود. این رقم جدای از اعتباراتی است که از طریق تبصره ۲۷ بودجه، برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و خصوصی از جمله تکمیل خطوط مترو و ساختن تونل ها و بزرگراه ها در نظر گرفته شده، که رقمی بیش از ۸ هزار میلیارد تومان را نشان می دهد. جمع اعتبارات فوق، عددی قریب به ۱۵ هزار میلیارد تومان را یادآور می کند که بخش عمده ای از این هزینه‌ هنگفت، از طریق تغییر کاربری اراضی شهری، دریافت عوارض حاصل از فروش تراکم مازاد در پروانه های ساختمانی و نهایتا دریافت وام های سنگین از بانک شهر تأمین می شود. تغییر کاربری اراضی شهری و دریافت عوارض حاصل از فروش تراکم مازاد که حدود نیمی از درآمدهای مدیریت شهری تهران را تأمین می کنند و از جمله اصلی ترین اقلامِ درآمدی ناپایدار به حساب می آیند، در واقع به معنای فروختنِ شهر هستند. به عبارت ساده تر، شهرداری تهران نیمی از هزینه‌ توسعه و نگهداشتِ شهر را از طریق فروختنِ زمین و آسمان شهر تأمین می کند. اما سوال اصلی اینجاست که هزینه‌ توسعه زیرساخت های شهری در چند سال اخیر- از جمله مترو که البته هنوز قابل مشاهده برای مردم نیست- چقدر تمام شده؟ در ازای این چند ۱۰ کیلومتر خط مترو که طی سالیان اخیر ایجاد کرده اما همچنان بهره برداری نکردیم، چه چیزی را از دست داده‌ایم؟ پاسخ اینجاست که شهرداری تهران به جهت تأمینِ مالی پروژه های خطوط ۳، ۶ و ۷ مترو، میلیاردها تومان به بانک شهر بدهکار شده و در ازای بخشی از این بدهی نیز همین چند ماه پیش مجموعه‌ عظیمِ نمایشگاهی شهر آفتاب و فروشگاه های زنجیره ای شهروند را به بانک شهر واگذار کرده است. این حق شهروندیِ مردم است که از نحوه‌ی هزینه کردِ درآمدهای شهر خود مطلّع باشند و یقینا این نوعِ درآمد و هزینه مورد تأیید آنها نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ترین
آخرین عناوین